DISKODIP PODCAST #018 Thomas Elmore BY MAURICE VOGELS In het mooie Nijmegen (niet voor niks Summer Capital 2017!), heb ik afgesproken met de - inmiddels - rasechte Nijmegenaar Thomas van den Bent, beter bekend als Thomas Elmore. Een DJ zou geen DJ zijn als hij natuurlijk niet te laat komt voor een interview, en ook Thomas doet daar eer aan. Iets later dan gepland zitten we in de zonnige tuin van Smaakrijk Nijmegen onder het genot van een kop koffie te praten over Thomas als persoon en artiest, zijn kindje Blauwdruk en de drie musketiers: Bermuda Driehoek. Persoonlijk ken ik Thomas sinds 2012/2013. Ik weet nog goed dat ik bij zijn eerste gig in Roosje was. Zo zenuwachtig als hij was, mocht hij opwarmen voor Applescal en Max Cooper. “Zo zenuwachtig dat ik het publiek niet in durfde te kijken.” Ik was in ieder geval diep onder de indruk: een (redelijk) jong “jochie” wat in het mooie Roosje stond met een goed optreden, en een jochie die ook nog eens goed op weg was met produceren. Van origine is Thomas een drummer wat hij 14 jaar heeft gedaan. “Drummen was altijd mijn passie. Ik speelde ongeveer zes/zeven jaar in verschillende bandjes toen ik echt in aanraking kwam met electronische muziek. De synthesizers raakte me het meest; toen ik dat de eerste keer hoorde was ik verkocht. Lange tijd heb ik het gecombineerd, maar heb inmiddels de drumstokken aan de wilgen gehangen. De drive was eruit en ik vond het mooi geweest”. Anders dan de meeste artiesten is Thomas eerst begonnen met livesets (een set met alleen maar eigen platen) en is hij daarna pas dj-sets gaan draaien. “Ik ben begonnen met tracks na te maken van artiesten die ik destijds leuk vond, zodat ik het maken van electronische muziek onder de knie zou krijgen. Vooral geïnspireerd door de rollende minimal/techno, maar ook de melodieuze house plaatjes. Pas toen ik in de zomer van 2011 Derrick May zag optreden in Doornroosje wist ik ‘dit is mijn muziek!’. En vanuit daar ben ik meer de soulvolle Detroit sound na gaan proberen te maken”. Later in 2014 is er een EP – City 024 van Thomas uitgekomen op het Canadese label Restructured van labeleigenaar Greg Gow, die weer bij het label Transmat van Derrick May zat. “Ik hoopte natuurlijk dat via deze weg mijn tracks bij Derrick May terecht zouden komen. Ik was (en ben nog steeds een beetje) idolaat van deze man. Uiteindelijk geloof ik niet dat hij ze ooit heeft gedraaid. Wel draaide Disclosure vorig jaar een track van die EP op BBC Radio 1. Ook leuk.” Thomas kocht zijn eerste draaitafels pas in 2012 en ging toen pas echt dj-sets leren draaien. “Daarvoor draaide ik vooral eigen tracks aan elkaar met Traktor of Ableton. Het werk zat hem vooral in het produceren en voorbereiden, maar op het podium was er weinig live aan. Dat ging me op een gegeven moment tegenstaan, dus ging meer ik opzoek naar een uitdaging in het draaien zelf. Zodoende een paar draaitafels aangeschaft en met hulp van maatje Daan Kemperman, technisch zeer begaafde dj, de belangrijkste vaardigheden onder de knie gekregen.” “Ik ben erg blij dat ik op een gegeven moment die stap heb gemaakt want er is niks zo leuk als op het moment zelf bepalen wat je draait of speelt (improviseren). Wat dat betreft kom ik van ver, want op het begin bereidde ik alles van A tot Z voor. Ik was veel te bang dat ik op het podium een black-out zou krijgen.” Thomas heeft zelfs een klein geheim op te biechten over zijn allereerste optreden in 2011, tijdens Nachtsport in de Old Cave. “Een optreden om niet meer te vergeten.. Ik had alles voorbereid qua tracks en het zou een liveset moeten worden. Pas toen ik op de avond zelf alles aan het soundchecken was in Ableton, crashte dat programma keer op keer en grote kans dus dat dit tijdens mijn optreden ook ging gebeuren. Flink in de stress natuurlijk en toen kwam ik op het idee om nog snel alle (eigen gemaakte) nummers met een of ander Adobe programma netjes achter elkaar te plakken zodat ik het op de avond zelf kon afspelen in iTunes. Daar stond ik dan die nacht, een beetje à la Paris Hilton aan de knoppen te draaien en met faders te spelen terwijl het gewoon een set was die al was opgenomen. Hoe live wil je het hebben? Haha heel slecht he. Was eenmalig hoor, ik zweer het. Maar het sloeg wel aan, iedereen ging goed los en ik kreeg mega goede reactie over de set. Die avond leverde me uiteindelijk het residentschap bij Nachtsport op. Met name dankzij de vele optredens bij Nachtsport heb ik in de loop van een aantal jaren mijn eigen muzikale weg kunnen vinden.” Rond 2014 was daar ook de geboorte van het kindje van Thomas en Joery Wildekamp: Blauwdruk. “Tijdens Drift Nieuwjaar 2013/2014 (overdag in de Vasim) zeiden we tegen elkaar dat het super zou zijn als je zoiets zelf kon organiseren.” Zo gezegd, zo gedaan: Blauwdruk was geboren. Met artiesten als Rahaan, Lakuti, Marcellus Pittman en Ge-Ology, de juiste vibe en een fijn publiek is gebleken dat Blauwdruk een groot succes is. Sinds kort heeft Blauwdruk er ook een nieuwe resident bij: Guus van Bentum, aka Guus Christian. “Guus heeft inhoudelijk ontzettend veel toffe ideeën en voelt een enorme passie voor de muziek. Zijn Discolleges en het nieuwe tapelabel waar hij recentelijk mee gestart is, zijn daar voorbeelden van. Een frisse aanwinst die we echt even nodig hadden bij Blauwdruk!” Het vooruitzicht van Blauwdruk is dan ook mooi: 23 juni in de Brebl met Mark Seven + Elmore, Valkhof + Merleyn tijdens de zomerfeesten en nog andere mooie dingen staan in het verschiet. “Er volgen binnenkort een aantal mooie aankondigingen!”. Dan hebben we nog de drie musketiers van Nijmegen: Bermuda Driehoek. Mix drie toppers (Davy Brandts, Emilio Bestevez en Thomas Elmore) bij elkaar met ieder hun eigen sound dat goed op elkaar aansluit, en voilà: je hebt Bermuda Driehoek. Twee jaar geleden tijdens Blauwdruk met de zomerfeesten gingen ze zonder enige voorbereiding B2B2B en dat werd een groot succes. Naar horen zeggen zo goed, dat zelfs mensen onderhand stonden te huilen van blijdschap. “Haha Bermuda Driehoek is inderdaad helemaal te gek. De klik was er vanaf het begin af aan en we hebben gewoon heel veel lol met- en waardering voor elkaar. Ik zocht voor de after van Blauwdruk in Merleyn Nijmeegse dj’s die goed bij ons passen en met Emiel en Davy wist ik dat wel zeker. We treden niet vaak op samen, eigenlijk alleen tijdens de zomerfeesten en afgelopen editie van Nimma Danst Door. Zo blijft het iedere keer ook wel speciaal.” Toen ik vroeg naar Thomas zijn mooiste gig(s) was dat voor hem dan ook niet zo lastig om daar antwoord op te geven: de Blauwdruk afters tijdens de zomerfeesten in Merleyn met Bermuda. “Wat een avonden waren dat zeg, kippenvel gewoon. Maar ook de keer in Roosje openen voor Derrick May in 2014. Die avond had Nederland van Spanje gewonnen met 5-1, iedereen was bij binnenkomst al euforisch. En daar sta je dan, voor een volle grote zaal in het geweldige oude Roosje en ook nog eens voor je grote held. Overigens in het huidige Doornroosje voor Octave One en Derrick May openen was ook een hoogtepunt! Verder afsluiten op Drift Festival, onlangs 8Bahn Kingsday en jaren geleden live met een pianist en gitarist in Doornroosje ga ik nooit vergeten. Ook de afgelopen editie van Diskodip tijdens Hidden Monastery is iets wat ik niet snel vergeet. Een kleine afgeragde kloosterkamer, overladen met enthousiaste mensen die compleet uit hun dak gingen. Ik had voorafgaand ook geen verwachtingen, maar dit was wel heel vet!” Wat blijkt is dat Thomas niet in hokjes te plaatsen is. De Thomas van destijds in 2012/2013 is hij zeker niet meer. Nee, hij is veel meer dan dat. Thomas is een artiest die ontzettend gegroeid is. Groovy house en disco is wat hij voornamelijk draait op Blauwdruk. Maar de sets die hij liet horen op bijvoorbeeld Drift Festival, Roosje en tijdens Diskodip zijn weer compleet anders, maar wel nog steeds wat bij hem past. Ondanks de vele (live) optredens, releases op mooie labels en het succeskindje Blauwdruk, is Thomas wel nog steeds Thomas: een bescheiden jongen met enorm veel passie en liefde voor het vak. Speciaal voor jullie is Thomas’ podcast een opname van zijn optreden bij Diskodip @ Hidden Monastery. Het eerste anderhalf uur van zijn set, de rest is geschiedenis. Enjoy!
DISKODIP

van liefhebbers voor liefhebbers

© All content Diskodip 2017

Website by jorischraven.nl

DISKODIP PODCAST #018 Thomas Elmore BY MAURICE VOGELS In het mooie Nijmegen (niet voor niks Summer Capital 2017!), heb ik afgesproken met de - inmiddels - rasechte Nijmegenaar Thomas van den Bent, beter bekend als Thomas Elmore. Een DJ zou geen DJ zijn als hij natuurlijk niet te laat komt voor een interview, en ook Thomas doet daar eer aan. Iets later dan gepland zitten we in de zonnige tuin van Smaakrijk Nijmegen onder het genot van een kop koffie te praten over Thomas als persoon en artiest, zijn kindje Blauwdruk en de drie musketiers: Bermuda Driehoek. Persoonlijk ken ik Thomas sinds 2012/2013. Ik weet nog goed dat ik bij zijn eerste gig in Roosje was. Zo zenuwachtig als hij was, mocht hij opwarmen voor Applescal en Max Cooper. “Zo zenuwachtig dat ik het publiek niet in durfde te kijken.” Ik was in ieder geval diep onder de indruk: een (redelijk) jong “jochie” wat in het mooie Roosje stond met een goed optreden, en een jochie die ook nog eens goed op weg was met produceren. Van origine is Thomas een drummer wat hij 14 jaar heeft gedaan. “Drummen was altijd mijn passie. Ik speelde ongeveer zes/zeven jaar in verschillende bandjes toen ik echt in aanraking kwam met electronische muziek. De synthesizers raakte me het meest; toen ik dat de eerste keer hoorde was ik verkocht. Lange tijd heb ik het gecombineerd, maar heb inmiddels de drumstokken aan de wilgen gehangen. De drive was eruit en ik vond het mooi geweest”. Anders dan de meeste artiesten is Thomas eerst begonnen met livesets (een set met alleen maar eigen platen) en is hij daarna pas dj-sets gaan draaien. “Ik ben begonnen met tracks na te maken van artiesten die ik destijds leuk vond, zodat ik het maken van electronische muziek onder de knie zou krijgen. Vooral geïnspireerd door de rollende minimal/techno, maar ook de melodieuze house plaatjes. Pas toen ik in de zomer van 2011 Derrick May zag optreden in Doornroosje wist ik ‘dit is mijn muziek!’. En vanuit daar ben ik meer de soulvolle Detroit sound na gaan proberen te maken”. Later in 2014 is er een EP – City 024 van Thomas uitgekomen op het Canadese label Restructured van labeleigenaar Greg Gow, die weer bij het label Transmat van Derrick May zat. “Ik hoopte natuurlijk dat via deze weg mijn tracks bij Derrick May terecht zouden komen. Ik was (en ben nog steeds een beetje) idolaat van deze man. Uiteindelijk geloof ik niet dat hij ze ooit heeft gedraaid. Wel draaide Disclosure vorig jaar een track van die EP op BBC Radio 1. Ook leuk.” Thomas kocht zijn eerste draaitafels pas in 2012 en ging toen pas echt dj-sets leren draaien. “Daarvoor draaide ik vooral eigen tracks aan elkaar met Traktor of Ableton. Het werk zat hem vooral in het produceren en voorbereiden, maar op het podium was er weinig live aan. Dat ging me op een gegeven moment tegenstaan, dus ging meer ik opzoek naar een uitdaging in het draaien zelf. Zodoende een paar draaitafels aangeschaft en met hulp van maatje Daan Kemperman, technisch zeer begaafde dj, de belangrijkste vaardigheden onder de knie gekregen.” “Ik ben erg blij dat ik op een gegeven moment die stap heb gemaakt want er is niks zo leuk als op het moment zelf bepalen wat je draait of speelt (improviseren). Wat dat betreft kom ik van ver, want op het begin bereidde ik alles van A tot Z voor. Ik was veel te bang dat ik op het podium een black-out zou krijgen.” Thomas heeft zelfs een klein geheim op te biechten over zijn allereerste optreden in 2011, tijdens Nachtsport in de Old Cave. “Een optreden om niet meer te vergeten.. Ik had alles voorbereid qua tracks en het zou een liveset moeten worden. Pas toen ik op de avond zelf alles aan het soundchecken was in Ableton, crashte dat programma keer op keer en grote kans dus dat dit tijdens mijn optreden ook ging gebeuren. Flink in de stress natuurlijk en toen kwam ik op het idee om nog snel alle (eigen gemaakte) nummers met een of ander Adobe programma netjes achter elkaar te plakken zodat ik het op de avond zelf kon afspelen in iTunes. Daar stond ik dan die nacht, een beetje à la Paris Hilton aan de knoppen te draaien en met faders te spelen terwijl het gewoon een set was die al was opgenomen. Hoe live wil je het hebben? Haha heel slecht he. Was eenmalig hoor, ik zweer het. Maar het sloeg wel aan, iedereen ging goed los en ik kreeg mega goede reactie over de set. Die avond leverde me uiteindelijk het residentschap bij Nachtsport op. Met name dankzij de vele optredens bij Nachtsport heb ik in de loop van een aantal jaren mijn eigen muzikale weg kunnen vinden.” Rond 2014 was daar ook de geboorte van het kindje van Thomas en Joery Wildekamp: Blauwdruk. “Tijdens Drift Nieuwjaar 2013/2014 (overdag in de Vasim) zeiden we tegen elkaar dat het super zou zijn als je zoiets zelf kon organiseren.” Zo gezegd, zo gedaan: Blauwdruk was geboren. Met artiesten als Rahaan, Lakuti, Marcellus Pittman en Ge-Ology, de juiste vibe en een fijn publiek is gebleken dat Blauwdruk een groot succes is. Sinds kort heeft Blauwdruk er ook een nieuwe resident bij: Guus van Bentum, aka Guus Christian. “Guus heeft inhoudelijk ontzettend veel toffe ideeën en voelt een enorme passie voor de muziek. Zijn Discolleges en het nieuwe tapelabel waar hij recentelijk mee gestart is, zijn daar voorbeelden van. Een frisse aanwinst die we echt even nodig hadden bij Blauwdruk!” Het vooruitzicht van Blauwdruk is dan ook mooi: 23 juni in de Brebl met Mark Seven + Elmore, Valkhof + Merleyn tijdens de zomerfeesten en nog andere mooie dingen staan in het verschiet. “Er volgen binnenkort een aantal mooie aankondigingen!”. Dan hebben we nog de drie musketiers van Nijmegen: Bermuda Driehoek. Mix drie toppers (Davy Brandts, Emilio Bestevez en Thomas Elmore) bij elkaar met ieder hun eigen sound dat goed op elkaar aansluit, en voilà: je hebt Bermuda Driehoek. Twee jaar geleden tijdens Blauwdruk met de zomerfeesten gingen ze zonder enige voorbereiding B2B2B en dat werd een groot succes. Naar horen zeggen zo goed, dat zelfs mensen onderhand stonden te huilen van blijdschap. “Haha Bermuda Driehoek is inderdaad helemaal te gek. De klik was er vanaf het begin af aan en we hebben gewoon heel veel lol met- en waardering voor elkaar. Ik zocht voor de after van Blauwdruk in Merleyn Nijmeegse dj’s die goed bij ons passen en met Emiel en Davy wist ik dat wel zeker. We treden niet vaak op samen, eigenlijk alleen tijdens de zomerfeesten en afgelopen editie van Nimma Danst Door. Zo blijft het iedere keer ook wel speciaal.” Toen ik vroeg naar Thomas zijn mooiste gig(s) was dat voor hem dan ook niet zo lastig om daar antwoord op te geven: de Blauwdruk afters tijdens de zomerfeesten in Merleyn met Bermuda. “Wat een avonden waren dat zeg, kippenvel gewoon. Maar ook de keer in Roosje openen voor Derrick May in 2014. Die avond had Nederland van Spanje gewonnen met 5-1, iedereen was bij binnenkomst al euforisch. En daar sta je dan, voor een volle grote zaal in het geweldige oude Roosje en ook nog eens voor je grote held. Overigens in het huidige Doornroosje voor Octave One en Derrick May openen was ook een hoogtepunt! Verder afsluiten op Drift Festival, onlangs 8Bahn Kingsday en jaren geleden live met een pianist en gitarist in Doornroosje ga ik nooit vergeten. Ook de afgelopen editie van Diskodip tijdens Hidden Monastery is iets wat ik niet snel vergeet. Een kleine afgeragde kloosterkamer, overladen met enthousiaste mensen die compleet uit hun dak gingen. Ik had voorafgaand ook geen verwachtingen, maar dit was wel heel vet!” Wat blijkt is dat Thomas niet in hokjes te plaatsen is. De Thomas van destijds in 2012/2013 is hij zeker niet meer. Nee, hij is veel meer dan dat. Thomas is een artiest die ontzettend gegroeid is. Groovy house en disco is wat hij voornamelijk draait op Blauwdruk. Maar de sets die hij liet horen op bijvoorbeeld Drift Festival, Roosje en tijdens Diskodip zijn weer compleet anders, maar wel nog steeds wat bij hem past. Ondanks de vele (live) optredens, releases op mooie labels en het succeskindje Blauwdruk, is Thomas wel nog steeds Thomas: een bescheiden jongen met enorm veel passie en liefde voor het vak. Speciaal voor jullie is Thomas’ podcast een opname van zijn optreden bij Diskodip @ Hidden Monastery. Het eerste anderhalf uur van zijn set, de rest is geschiedenis. Enjoy!
DISKODIP PODCAST #018 Thomas Elmore BY MAURICE VOGELS In het mooie Nijmegen (niet voor niks Summer Capital 2017!), heb ik afgesproken met de - inmiddels - rasechte Nijmegenaar Thomas van den Bent, beter bekend als Thomas Elmore. Een DJ zou geen DJ zijn als hij natuurlijk niet te laat komt voor een interview, en ook Thomas doet daar eer aan. Iets later dan gepland zitten we in de zonnige tuin van Smaakrijk Nijmegen onder het genot van een kop koffie te praten over Thomas als persoon en artiest, zijn kindje Blauwdruk en de drie musketiers: Bermuda Driehoek. Persoonlijk ken ik Thomas sinds 2012/2013. Ik weet nog goed dat ik bij zijn eerste gig in Roosje was. Zo zenuwachtig als hij was, mocht hij opwarmen voor Applescal en Max Cooper. “Zo zenuwachtig dat ik het publiek niet in durfde te kijken.” Ik was in ieder geval diep onder de indruk: een (redelijk) jong “jochie” wat in het mooie Roosje stond met een goed optreden, en een jochie die ook nog eens goed op weg was met produceren. Van origine is Thomas een drummer wat hij 14 jaar heeft gedaan. “Drummen was altijd mijn passie. Ik speelde ongeveer zes/zeven jaar in verschillende bandjes toen ik echt in aanraking kwam met electronische muziek. De synthesizers raakte me het meest; toen ik dat de eerste keer hoorde was ik verkocht. Lange tijd heb ik het gecombineerd, maar heb inmiddels de drumstokken aan de wilgen gehangen. De drive was eruit en ik vond het mooi geweest”. Anders dan de meeste artiesten is Thomas eerst begonnen met livesets (een set met alleen maar eigen platen) en is hij daarna pas dj-sets gaan draaien. “Ik ben begonnen met tracks na te maken van artiesten die ik destijds leuk vond, zodat ik het maken van electronische muziek onder de knie zou krijgen. Vooral geïnspireerd door de rollende minimal/techno, maar ook de melodieuze house plaatjes. Pas toen ik in de zomer van 2011 Derrick May zag optreden in Doornroosje wist ik ‘dit is mijn muziek!’. En vanuit daar ben ik meer de soulvolle Detroit sound na gaan proberen te maken”. Later in 2014 is er een EP – City 024 van Thomas uitgekomen op het Canadese label Restructured van labeleigenaar Greg Gow, die weer bij het label Transmat van Derrick May zat. “Ik hoopte natuurlijk dat via deze weg mijn tracks bij Derrick May terecht zouden komen. Ik was (en ben nog steeds een beetje) idolaat van deze man. Uiteindelijk geloof ik niet dat hij ze ooit heeft gedraaid. Wel draaide Disclosure vorig jaar een track van die EP op BBC Radio 1. Ook leuk.” Thomas kocht zijn eerste draaitafels pas in 2012 en ging toen pas echt dj-sets leren draaien. “Daarvoor draaide ik vooral eigen tracks aan elkaar met Traktor of Ableton. Het werk zat hem vooral in het produceren en voorbereiden, maar op het podium was er weinig live aan. Dat ging me op een gegeven moment tegenstaan, dus ging meer ik opzoek naar een uitdaging in het draaien zelf. Zodoende een paar draaitafels aangeschaft en met hulp van maatje Daan Kemperman, technisch zeer begaafde dj, de belangrijkste vaardigheden onder de knie gekregen.” “Ik ben erg blij dat ik op een gegeven moment die stap heb gemaakt want er is niks zo leuk als op het moment zelf bepalen wat je draait of speelt (improviseren). Wat dat betreft kom ik van ver, want op het begin bereidde ik alles van A tot Z voor. Ik was veel te bang dat ik op het podium een black-out zou krijgen.” Thomas heeft zelfs een klein geheim op te biechten over zijn allereerste optreden in 2011, tijdens Nachtsport in de Old Cave. “Een optreden om niet meer te vergeten.. Ik had alles voorbereid qua tracks en het zou een liveset moeten worden. Pas toen ik op de avond zelf alles aan het soundchecken was in Ableton, crashte dat programma keer op keer en grote kans dus dat dit tijdens mijn optreden ook ging gebeuren. Flink in de stress natuurlijk en toen kwam ik op het idee om nog snel alle (eigen gemaakte) nummers met een of ander Adobe programma netjes achter elkaar te plakken zodat ik het op de avond zelf kon afspelen in iTunes. Daar stond ik dan die nacht, een beetje à la Paris Hilton aan de knoppen te draaien en met faders te spelen terwijl het gewoon een set was die al was opgenomen. Hoe live wil je het hebben? Haha heel slecht he. Was eenmalig hoor, ik zweer het. Maar het sloeg wel aan, iedereen ging goed los en ik kreeg mega goede reactie over de set. Die avond leverde me uiteindelijk het residentschap bij Nachtsport op. Met name dankzij de vele optredens bij Nachtsport heb ik in de loop van een aantal jaren mijn eigen muzikale weg kunnen vinden.” Rond 2014 was daar ook de geboorte van het kindje van Thomas en Joery Wildekamp: Blauwdruk. “Tijdens Drift Nieuwjaar 2013/2014 (overdag in de Vasim) zeiden we tegen elkaar dat het super zou zijn als je zoiets zelf kon organiseren.” Zo gezegd, zo gedaan: Blauwdruk was geboren. Met artiesten als Rahaan, Lakuti, Marcellus Pittman en Ge-Ology, de juiste vibe en een fijn publiek is gebleken dat Blauwdruk een groot succes is. Sinds kort heeft Blauwdruk er ook een nieuwe resident bij: Guus van Bentum, aka Guus Christian. “Guus heeft inhoudelijk ontzettend veel toffe ideeën en voelt een enorme passie voor de muziek. Zijn Discolleges en het nieuwe tapelabel waar hij recentelijk mee gestart is, zijn daar voorbeelden van. Een frisse aanwinst die we echt even nodig hadden bij Blauwdruk!” Het vooruitzicht van Blauwdruk is dan ook mooi: 23 juni in de Brebl met Mark Seven + Elmore, Valkhof + Merleyn tijdens de zomerfeesten en nog andere mooie dingen staan in het verschiet. “Er volgen binnenkort een aantal mooie aankondigingen!”. Dan hebben we nog de drie musketiers van Nijmegen: Bermuda Driehoek. Mix drie toppers (Davy Brandts, Emilio Bestevez en Thomas Elmore) bij elkaar met ieder hun eigen sound dat goed op elkaar aansluit, en voilà: je hebt Bermuda Driehoek. Twee jaar geleden tijdens Blauwdruk met de zomerfeesten gingen ze zonder enige voorbereiding B2B2B en dat werd een groot succes. Naar horen zeggen zo goed, dat zelfs mensen onderhand stonden te huilen van blijdschap. “Haha Bermuda Driehoek is inderdaad helemaal te gek. De klik was er vanaf het begin af aan en we hebben gewoon heel veel lol met- en waardering voor elkaar. Ik zocht voor de after van Blauwdruk in Merleyn Nijmeegse dj’s die goed bij ons passen en met Emiel en Davy wist ik dat wel zeker. We treden niet vaak op samen, eigenlijk alleen tijdens de zomerfeesten en afgelopen editie van Nimma Danst Door. Zo blijft het iedere keer ook wel speciaal.” Toen ik vroeg naar Thomas zijn mooiste gig(s) was dat voor hem dan ook niet zo lastig om daar antwoord op te geven: de Blauwdruk afters tijdens de zomerfeesten in Merleyn met Bermuda. “Wat een avonden waren dat zeg, kippenvel gewoon. Maar ook de keer in Roosje openen voor Derrick May in 2014. Die avond had Nederland van Spanje gewonnen met 5-1, iedereen was bij binnenkomst al euforisch. En daar sta je dan, voor een volle grote zaal in het geweldige oude Roosje en ook nog eens voor je grote held. Overigens in het huidige Doornroosje voor Octave One en Derrick May openen was ook een hoogtepunt! Verder afsluiten op Drift Festival, onlangs 8Bahn Kingsday en jaren geleden live met een pianist en gitarist in Doornroosje ga ik nooit vergeten. Ook de afgelopen editie van Diskodip tijdens Hidden Monastery is iets wat ik niet snel vergeet. Een kleine afgeragde kloosterkamer, overladen met enthousiaste mensen die compleet uit hun dak gingen. Ik had voorafgaand ook geen verwachtingen, maar dit was wel heel vet!” Wat blijkt is dat Thomas niet in hokjes te plaatsen is. De Thomas van destijds in 2012/2013 is hij zeker niet meer. Nee, hij is veel meer dan dat. Thomas is een artiest die ontzettend gegroeid is. Groovy house en disco is wat hij voornamelijk draait op Blauwdruk. Maar de sets die hij liet horen op bijvoorbeeld Drift Festival, Roosje en tijdens Diskodip zijn weer compleet anders, maar wel nog steeds wat bij hem past. Ondanks de vele (live) optredens, releases op mooie labels en het succeskindje Blauwdruk, is Thomas wel nog steeds Thomas: een bescheiden jongen met enorm veel passie en liefde voor het vak. Speciaal voor jullie is Thomas’ podcast een opname van zijn optreden bij Diskodip @ Hidden Monastery. Het eerste anderhalf uur van zijn set, de rest is geschiedenis. Enjoy!
DISKODIP PODCAST #018 Thomas Elmore BY MAURICE VOGELS In het mooie Nijmegen (niet voor niks Summer Capital 2017!), heb ik afgesproken met de - inmiddels - rasechte Nijmegenaar Thomas van den Bent, beter bekend als Thomas Elmore. Een DJ zou geen DJ zijn als hij natuurlijk niet te laat komt voor een interview, en ook Thomas doet daar eer aan. Iets later dan gepland zitten we in de zonnige tuin van Smaakrijk Nijmegen onder het genot van een kop koffie te praten over Thomas als persoon en artiest, zijn kindje Blauwdruk en de drie musketiers: Bermuda Driehoek. Persoonlijk ken ik Thomas sinds 2012/2013. Ik weet nog goed dat ik bij zijn eerste gig in Roosje was. Zo zenuwachtig als hij was, mocht hij opwarmen voor Applescal en Max Cooper. “Zo zenuwachtig dat ik het publiek niet in durfde te kijken.” Ik was in ieder geval diep onder de indruk: een (redelijk) jong “jochie” wat in het mooie Roosje stond met een goed optreden, en een jochie die ook nog eens goed op weg was met produceren. Van origine is Thomas een drummer wat hij 14 jaar heeft gedaan. “Drummen was altijd mijn passie. Ik speelde ongeveer zes/zeven jaar in verschillende bandjes toen ik echt in aanraking kwam met electronische muziek. De synthesizers raakte me het meest; toen ik dat de eerste keer hoorde was ik verkocht. Lange tijd heb ik het gecombineerd, maar heb inmiddels de drumstokken aan de wilgen gehangen. De drive was eruit en ik vond het mooi geweest”. Anders dan de meeste artiesten is Thomas eerst begonnen met livesets (een set met alleen maar eigen platen) en is hij daarna pas dj-sets gaan draaien. “Ik ben begonnen met tracks na te maken van artiesten die ik destijds leuk vond, zodat ik het maken van electronische muziek onder de knie zou krijgen. Vooral geïnspireerd door de rollende minimal/techno, maar ook de melodieuze house plaatjes. Pas toen ik in de zomer van 2011 Derrick May zag optreden in Doornroosje wist ik ‘dit is mijn muziek!’. En vanuit daar ben ik meer de soulvolle Detroit sound na gaan proberen te maken”. Later in 2014 is er een EP – City 024 van Thomas uitgekomen op het Canadese label Restructured van labeleigenaar Greg Gow, die weer bij het label Transmat van Derrick May zat. “Ik hoopte natuurlijk dat via deze weg mijn tracks bij Derrick May terecht zouden komen. Ik was (en ben nog steeds een beetje) idolaat van deze man. Uiteindelijk geloof ik niet dat hij ze ooit heeft gedraaid. Wel draaide Disclosure vorig jaar een track van die EP op BBC Radio 1. Ook leuk.” Thomas kocht zijn eerste draaitafels pas in 2012 en ging toen pas echt dj-sets leren draaien. “Daarvoor draaide ik vooral eigen tracks aan elkaar met Traktor of Ableton. Het werk zat hem vooral in het produceren en voorbereiden, maar op het podium was er weinig live aan. Dat ging me op een gegeven moment tegenstaan, dus ging meer ik opzoek naar een uitdaging in het draaien zelf. Zodoende een paar draaitafels aangeschaft en met hulp van maatje Daan Kemperman, technisch zeer begaafde dj, de belangrijkste vaardigheden onder de knie gekregen.” “Ik ben erg blij dat ik op een gegeven moment die stap heb gemaakt want er is niks zo leuk als op het moment zelf bepalen wat je draait of speelt (improviseren). Wat dat betreft kom ik van ver, want op het begin bereidde ik alles van A tot Z voor. Ik was veel te bang dat ik op het podium een black-out zou krijgen.” Thomas heeft zelfs een klein geheim op te biechten over zijn allereerste optreden in 2011, tijdens Nachtsport in de Old Cave. “Een optreden om niet meer te vergeten.. Ik had alles voorbereid qua tracks en het zou een liveset moeten worden. Pas toen ik op de avond zelf alles aan het soundchecken was in Ableton, crashte dat programma keer op keer en grote kans dus dat dit tijdens mijn optreden ook ging gebeuren. Flink in de stress natuurlijk en toen kwam ik op het idee om nog snel alle (eigen gemaakte) nummers met een of ander Adobe programma netjes achter elkaar te plakken zodat ik het op de avond zelf kon afspelen in iTunes. Daar stond ik dan die nacht, een beetje à la Paris Hilton aan de knoppen te draaien en met faders te spelen terwijl het gewoon een set was die al was opgenomen. Hoe live wil je het hebben? Haha heel slecht he. Was eenmalig hoor, ik zweer het. Maar het sloeg wel aan, iedereen ging goed los en ik kreeg mega goede reactie over de set. Die avond leverde me uiteindelijk het residentschap bij Nachtsport op. Met name dankzij de vele optredens bij Nachtsport heb ik in de loop van een aantal jaren mijn eigen muzikale weg kunnen vinden.” Rond 2014 was daar ook de geboorte van het kindje van Thomas en Joery Wildekamp: Blauwdruk. “Tijdens Drift Nieuwjaar 2013/2014 (overdag in de Vasim) zeiden we tegen elkaar dat het super zou zijn als je zoiets zelf kon organiseren.” Zo gezegd, zo gedaan: Blauwdruk was geboren. Met artiesten als Rahaan, Lakuti, Marcellus Pittman en Ge-Ology, de juiste vibe en een fijn publiek is gebleken dat Blauwdruk een groot succes is. Sinds kort heeft Blauwdruk er ook een nieuwe resident bij: Guus van Bentum, aka Guus Christian. “Guus heeft inhoudelijk ontzettend veel toffe ideeën en voelt een enorme passie voor de muziek. Zijn Discolleges en het nieuwe tapelabel waar hij recentelijk mee gestart is, zijn daar voorbeelden van. Een frisse aanwinst die we echt even nodig hadden bij Blauwdruk!” Het vooruitzicht van Blauwdruk is dan ook mooi: 23 juni in de Brebl met Mark Seven + Elmore, Valkhof + Merleyn tijdens de zomerfeesten en nog andere mooie dingen staan in het verschiet. “Er volgen binnenkort een aantal mooie aankondigingen!”. Dan hebben we nog de drie musketiers van Nijmegen: Bermuda Driehoek. Mix drie toppers (Davy Brandts, Emilio Bestevez en Thomas Elmore) bij elkaar met ieder hun eigen sound dat goed op elkaar aansluit, en voilà: je hebt Bermuda Driehoek. Twee jaar geleden tijdens Blauwdruk met de zomerfeesten gingen ze zonder enige voorbereiding B2B2B en dat werd een groot succes. Naar horen zeggen zo goed, dat zelfs mensen onderhand stonden te huilen van blijdschap. “Haha Bermuda Driehoek is inderdaad helemaal te gek. De klik was er vanaf het begin af aan en we hebben gewoon heel veel lol met- en waardering voor elkaar. Ik zocht voor de after van Blauwdruk in Merleyn Nijmeegse dj’s die goed bij ons passen en met Emiel en Davy wist ik dat wel zeker. We treden niet vaak op samen, eigenlijk alleen tijdens de zomerfeesten en afgelopen editie van Nimma Danst Door. Zo blijft het iedere keer ook wel speciaal.” Toen ik vroeg naar Thomas zijn mooiste gig(s) was dat voor hem dan ook niet zo lastig om daar antwoord op te geven: de Blauwdruk afters tijdens de zomerfeesten in Merleyn met Bermuda. “Wat een avonden waren dat zeg, kippenvel gewoon. Maar ook de keer in Roosje openen voor Derrick May in 2014. Die avond had Nederland van Spanje gewonnen met 5-1, iedereen was bij binnenkomst al euforisch. En daar sta je dan, voor een volle grote zaal in het geweldige oude Roosje en ook nog eens voor je grote held. Overigens in het huidige Doornroosje voor Octave One en Derrick May openen was ook een hoogtepunt! Verder afsluiten op Drift Festival, onlangs 8Bahn Kingsday en jaren geleden live met een pianist en gitarist in Doornroosje ga ik nooit vergeten. Ook de afgelopen editie van Diskodip tijdens Hidden Monastery is iets wat ik niet snel vergeet. Een kleine afgeragde kloosterkamer, overladen met enthousiaste mensen die compleet uit hun dak gingen. Ik had voorafgaand ook geen verwachtingen, maar dit was wel heel vet!” Wat blijkt is dat Thomas niet in hokjes te plaatsen is. De Thomas van destijds in 2012/2013 is hij zeker niet meer. Nee, hij is veel meer dan dat. Thomas is een artiest die ontzettend gegroeid is. Groovy house en disco is wat hij voornamelijk draait op Blauwdruk. Maar de sets die hij liet horen op bijvoorbeeld Drift Festival, Roosje en tijdens Diskodip zijn weer compleet anders, maar wel nog steeds wat bij hem past. Ondanks de vele (live) optredens, releases op mooie labels en het succeskindje Blauwdruk, is Thomas wel nog steeds Thomas: een bescheiden jongen met enorm veel passie en liefde voor het vak. Speciaal voor jullie is Thomas’ podcast een opname van zijn optreden bij Diskodip @ Hidden Monastery. Het eerste anderhalf uur van zijn set, de rest is geschiedenis. Enjoy!