DISKODIP PODCAST #020 DJ Pure BY MAURICE VOGELS Peter Entjes, Peter Pure, of DJ Pure. Voor vele, terecht, een bekende naam. De medeoprichter van Planet Rose, ex-programmeur van Tresor en de man met een platencollectie waar je u tegen zegt, heeft veel betekend voor de scene. Ik sprak met hem over zijn DJ-carriere, zijn nieuwe liefde Is Burning, het begin van Planet Rose, zijn tijd als programmeur bij Tresor en zijn favoriete momenten.. Niet voor niets dat zijn artiestennaam DJ Pure is. Zo kan je Peter ook het beste omschrijven: puur. Niet alleen vanwege zijn platencollectie (tussen de 7000/8000 platen heeft hij thuis), maar ook de interactie die Peter zoekt tijdens een gig met het publiek. “Ik hou er ook totaal niet van om een set compleet voor te bereiden. Je moet juist interactie zoeken met het publiek; dat is het leuke eraan.” Vinyl is ook iets waar Peter alleen maar mee draait. “Ik heb zelfs (op een enkele keer na) nog nooit met CDJ’s gedraaid, maar daar gaat wel verandering in komen (helaas haha).” Peter staat namelijk met Is Burning tijdens de zomerfeesten bij Drift op de boot. “Helaas kan ik daar geen platenspelers gebruiken en moet ik wel platen gaan digitaliseren. Dat doe ik graag voor deze gelegenheid hoor.” Malligheid en gekkigheid DJ Pure is een naam die je steeds vaker ziet op Is Burning. Is Burning is het concept van Sandrien & Carlos Valdes wat ooit begonnen is in Trouw Amsterdam. “Sandrien ken ik al heel lang, ze heeft zelfs nog in de kelder gedraaid in De Plak. Ze vroeg me een keer of ik kwam draaien in de Cruquius (Amsterdam) en dat paste muzikaal en qua vibe super. Sowieso zijn 90% - 95% van de mensen die daar komen gay, en het zijn echt super leuke feesten. Het doet me eigenlijk denken aan de begin jaren ‘90: feestjes in Berlijn met veel malligheid en gekkigheid. Verkleed of juist niet gekleed. Het kan allemaal daar. Is Burning maakt dan ook niet de line-up bekend en mensen komen ook echt alleen voor de muziek. Geweldig.” Laten we beginnen bij het begin: waar komt Peter vandaan en hoe is hij begonnen met draaien? “Ik werkte begin jaren ‘80 in De Plak. Ik moest invallen voor iemand die ziek was en zo geschiedde. Ik ging steeds meer muziek kopen en steeds vaker draaien. Van het een kwam het ander; toen organiseerde we in samenwerking met Waaghals feestjes in Doornroosje. Haha dat was echt gekkenwerk: heel het pand onder de rook, super harde muziek, vuurspuwers; je noemt het maar en het was er. Nadat dit een succes bleek te zijn, besloten we om een avond voor alleen elektronische muziek te organiseren: Planet Rose was geboren.” “Planet Rose, een plek waar alles kan en alles mag” Inmiddels is Planet Rose de langstlopende clubavond in Nederland. Met helden als Daft Punk, Dave Clarke, Speedy J, Robert Hood, Jeff Mills en nog vele andere is het een gevestigd concept in Nederland. “Jeff Mills leerde ik in die tijd kennen door zijn Underground Resistance tour. We gingen naar verschillende plekken in Nederland waar zij stonden en zo leerde ik Jeff kennen. Wij wilden hem graag naar Nijmegen halen en hij kostte best veel geld voor die tijd. Maar toen hij eenmaal in Nijmegen bij ons arriveerde, was hij spontaan verliefd. Doornroosje deed hem veel aan zijn thuisbasis Detroit denken: een oud (school)gebouw zonder airco, vol graffiti, ergens in een woonwijk waarbij de sfeer zo fijn is en iedereen compleet losgaat. Sindsdien is hij jaarlijks teruggekomen.” Planet Rose, een plek voor hippies, hipsters, gays, studenten, gabbers. Een plek waar alles kan en (bijna) alles mag, waar je komt voor de muziek en voor de ervaring. “Dit was vroeger wel zo inderdaad. Maar het was niet vanaf dag een meteen aan hoor. Het duurde even voordat er steeds meer mensen kwamen. Dat kwam voornamelijk door de boekingen, maar zeker ook doordat het een plek was waar alles mogelijk was. Daarna ging het hard: het werd druk, het werd veel en het gebeurde vaak.” Planet Rose is sindsdien veel veranderd volgens Peter. “Het is wel steeds meer gestyled, maar dat is ook niet gek; voorheen was het voornamelijk een plek om veel te beuken en het tempo lag natuurlijk veel hoger in de jaren ’90. Tegenwoordig is er zoveel meer, of het nu deephouse, disco, trance is; het zijn genres die zijn ontstaan of weer terugkomen waar je rekening mee moet houden. Je ziet het nu ook in het nieuwe Doornroosje; Planet Rose is weer even opzoek naar haar identiteit.” Tresor Doordat Peter ook connecties had met Tresor, kon hij makkelijker DJ’s boeken voor Doornroosje. “Tresor heb ik 2,5 jaar geprogrammeerd. Van 2008 tot halverwege 2010.” Daarvoor was Peter werkzaam als directeur van Merleyn, maar doordat het onderdeel werd van Doornroosje kwam die functie te vervallen. “Dimitri (eigenaar Tresor) was in die tijd opzoek naar een programmeur en vroeg of ik dat misschien kon doen. Ik had wel al regelmatig gedraaid in Tresor en kende Dimitri al door het verleden. Dus zo gezegd, zo gedaan: ik werd programmeur van Tresor. De jaren toen ik voor Tresor werkte waren heftig, maar ook heel leuk en leerzaam. De mooiste ervaring (of hetgeen waar ik het meest trots op ben), is toch wel de boeking van Radio Soul Wax. Zij deden een tour in Europa rond de kerst. Alle zalen wilden die tour graag in huis hebben, maar zij hadden besloten maar een venue per land te doen. Ze hadden ontzettend veel eisen, maar niets was te gek voor me. Ik moest en zou ze bij ons hebben. Uiteindelijk Wij waren wij de gelukkige en het event was binnen 2 dagen uitverkocht. Alle bladen in Duitsland wilden erbij zijn en het was echt een geslaagde avond.” Na 2,5 jaar stopte Peter omdat zijn ouders ziek waren en besloot terug te komen naar Nederland. Inmiddels is Peter van alle markten thuis, als resident van Planet Rose of productieleider bij verschillende feesten in Berlijn. Zelfs een mooie remix op het label Ninja Tune heeft Peter gehad. “Haha hier zit wel een leuk verhaal aan; Ik was geboekt voor een avond in Paradiso. Ik moest ergens blijven pitten en kon bij de boeker blijven slapen. Ik kwam aan met mijn trolley en lenzendoosje en hij was helemaal weg van me door die release. Ik zei al tegen hem; kom morgenochtend maar terug als ik van de wc kom, ik stink ook gewoon net zoals ieder ander hoor.” Het geheim van producen is volgens Peter ook dat je er niet te lang mee bezig moet zijn. “Wij hadden altijd een regel: we hebben een pak sap en als die leeg is, dan is de track af. Alle hits zijn ook ontstaan binnen een uur, denk bijvoorbeeld aan The Bells, van Jeff Mills; ook een track die qua basic opzet binnen een uur gemaakt was.” “Tegenwoordig is er zoveel online, met platforms als Beatport, Bandcamp etc. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg. Dit ook een van de redenen dat ik liever met platen draai en ouderwets in een platenzaak naar nieuwe nummers zoek.” DJ Pure, een DJ van de oude garde, met een uitstekende muzieksmaak. Gefocust als dat hij altijd is tijdens een gig, zo graag hij zijn verhalen vertelt van vroeger. Een man met veel passie en vele mooie ervaringen. We zijn ontzettend blij en vereerd dat hij voor ons Diskodip Podcast #020 heeft gemaakt. Een housy podcast, met natuurlijk alleen maar vinyl. Genieten maar; enjoy! Check voor meer info over zijn gigs en zijn muziek zijn Facebook-pagina of Soundcloud. DJ Pure Facebook DJ Pure: https://www.facebook.com/djpureinternational/ Soundcloud DJ Pure: https://soundcloud.com/dj-pure-international
DISKODIP

van liefhebbers voor liefhebbers

© All content Diskodip 2017

Website by jorischraven.nl

DISKODIP PODCAST #020 DJ Pure BY MAURICE VOGELS Peter Entjes, Peter Pure, of DJ Pure. Voor vele, terecht, een bekende naam. De medeoprichter van Planet Rose, ex-programmeur van Tresor en de man met een platencollectie waar je u tegen zegt, heeft veel betekend voor de scene. Ik sprak met hem over zijn DJ-carriere, zijn nieuwe liefde Is Burning, het begin van Planet Rose, zijn tijd als programmeur bij Tresor en zijn favoriete momenten.. Niet voor niets dat zijn artiestennaam DJ Pure is. Zo kan je Peter ook het beste omschrijven: puur. Niet alleen vanwege zijn platencollectie (tussen de 7000/8000 platen heeft hij thuis), maar ook de interactie die Peter zoekt tijdens een gig met het publiek. “Ik hou er ook totaal niet van om een set compleet voor te bereiden. Je moet juist interactie zoeken met het publiek; dat is het leuke eraan.” Vinyl is ook iets waar Peter alleen maar mee draait. “Ik heb zelfs (op een enkele keer na) nog nooit met CDJ’s gedraaid, maar daar gaat wel verandering in komen (helaas haha).” Peter staat namelijk met Is Burning tijdens de zomerfeesten bij Drift op de boot. “Helaas kan ik daar geen platenspelers gebruiken en moet ik wel platen gaan digitaliseren. Dat doe ik graag voor deze gelegenheid hoor.” Malligheid en gekkigheid DJ Pure is een naam die je steeds vaker ziet op Is Burning. Is Burning is het concept van Sandrien & Carlos Valdes wat ooit begonnen is in Trouw Amsterdam. “Sandrien ken ik al heel lang, ze heeft zelfs nog in de kelder gedraaid in De Plak. Ze vroeg me een keer of ik kwam draaien in de Cruquius (Amsterdam) en dat paste muzikaal en qua vibe super. Sowieso zijn 90% - 95% van de mensen die daar komen gay, en het zijn echt super leuke feesten. Het doet me eigenlijk denken aan de begin jaren ‘90: feestjes in Berlijn met veel malligheid en gekkigheid. Verkleed of juist niet gekleed. Het kan allemaal daar. Is Burning maakt dan ook niet de line-up bekend en mensen komen ook echt alleen voor de muziek. Geweldig.” Laten we beginnen bij het begin: waar komt Peter vandaan en hoe is hij begonnen met draaien? “Ik werkte begin jaren ‘80 in De Plak. Ik moest invallen voor iemand die ziek was en zo geschiedde. Ik ging steeds meer muziek kopen en steeds vaker draaien. Van het een kwam het ander; toen organiseerde we in samenwerking met Waaghals feestjes in Doornroosje. Haha dat was echt gekkenwerk: heel het pand onder de rook, super harde muziek, vuurspuwers; je noemt het maar en het was er. Nadat dit een succes bleek te zijn, besloten we om een avond voor alleen elektronische muziek te organiseren: Planet Rose was geboren.” “Planet Rose, een plek waar alles kan en alles mag” Inmiddels is Planet Rose de langstlopende clubavond in Nederland. Met helden als Daft Punk, Dave Clarke, Speedy J, Robert Hood, Jeff Mills en nog vele andere is het een gevestigd concept in Nederland. “Jeff Mills leerde ik in die tijd kennen door zijn Underground Resistance tour. We gingen naar verschillende plekken in Nederland waar zij stonden en zo leerde ik Jeff kennen. Wij wilden hem graag naar Nijmegen halen en hij kostte best veel geld voor die tijd. Maar toen hij eenmaal in Nijmegen bij ons arriveerde, was hij spontaan verliefd. Doornroosje deed hem veel aan zijn thuisbasis Detroit denken: een oud (school)gebouw zonder airco, vol graffiti, ergens in een woonwijk waarbij de sfeer zo fijn is en iedereen compleet losgaat. Sindsdien is hij jaarlijks teruggekomen.” Planet Rose, een plek voor hippies, hipsters, gays, studenten, gabbers. Een plek waar alles kan en (bijna) alles mag, waar je komt voor de muziek en voor de ervaring. “Dit was vroeger wel zo inderdaad. Maar het was niet vanaf dag een meteen aan hoor. Het duurde even voordat er steeds meer mensen kwamen. Dat kwam voornamelijk door de boekingen, maar zeker ook doordat het een plek was waar alles mogelijk was. Daarna ging het hard: het werd druk, het werd veel en het gebeurde vaak.” Planet Rose is sindsdien veel veranderd volgens Peter. “Het is wel steeds meer gestyled, maar dat is ook niet gek; voorheen was het voornamelijk een plek om veel te beuken en het tempo lag natuurlijk veel hoger in de jaren ’90. Tegenwoordig is er zoveel meer, of het nu deephouse, disco, trance is; het zijn genres die zijn ontstaan of weer terugkomen waar je rekening mee moet houden. Je ziet het nu ook in het nieuwe Doornroosje; Planet Rose is weer even opzoek naar haar identiteit.” Tresor Doordat Peter ook connecties had met Tresor, kon hij makkelijker DJ’s boeken voor Doornroosje. “Tresor heb ik 2,5 jaar geprogrammeerd. Van 2008 tot halverwege 2010.” Daarvoor was Peter werkzaam als directeur van Merleyn, maar doordat het onderdeel werd van Doornroosje kwam die functie te vervallen. “Dimitri (eigenaar Tresor) was in die tijd opzoek naar een programmeur en vroeg of ik dat misschien kon doen. Ik had wel al regelmatig gedraaid in Tresor en kende Dimitri al door het verleden. Dus zo gezegd, zo gedaan: ik werd programmeur van Tresor. De jaren toen ik voor Tresor werkte waren heftig, maar ook heel leuk en leerzaam. De mooiste ervaring (of hetgeen waar ik het meest trots op ben), is toch wel de boeking van Radio Soul Wax. Zij deden een tour in Europa rond de kerst. Alle zalen wilden die tour graag in huis hebben, maar zij hadden besloten maar een venue per land te doen. Ze hadden ontzettend veel eisen, maar niets was te gek voor me. Ik moest en zou ze bij ons hebben. Uiteindelijk Wij waren wij de gelukkige en het event was binnen 2 dagen uitverkocht. Alle bladen in Duitsland wilden erbij zijn en het was echt een geslaagde avond.” Na 2,5 jaar stopte Peter omdat zijn ouders ziek waren en besloot terug te komen naar Nederland. Inmiddels is Peter van alle markten thuis, als resident van Planet Rose of productieleider bij verschillende feesten in Berlijn. Zelfs een mooie remix op het label Ninja Tune heeft Peter gehad. “Haha hier zit wel een leuk verhaal aan; Ik was geboekt voor een avond in Paradiso. Ik moest ergens blijven pitten en kon bij de boeker blijven slapen. Ik kwam aan met mijn trolley en lenzendoosje en hij was helemaal weg van me door die release. Ik zei al tegen hem; kom morgenochtend maar terug als ik van de wc kom, ik stink ook gewoon net zoals ieder ander hoor.” Het geheim van producen is volgens Peter ook dat je er niet te lang mee bezig moet zijn. “Wij hadden altijd een regel: we hebben een pak sap en als die leeg is, dan is de track af. Alle hits zijn ook ontstaan binnen een uur, denk bijvoorbeeld aan The Bells, van Jeff Mills; ook een track die qua basic opzet binnen een uur gemaakt was.” “Tegenwoordig is er zoveel online, met platforms als Beatport, Bandcamp etc. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg. Dit ook een van de redenen dat ik liever met platen draai en ouderwets in een platenzaak naar nieuwe nummers zoek.” DJ Pure, een DJ van de oude garde, met een uitstekende muzieksmaak. Gefocust als dat hij altijd is tijdens een gig, zo graag hij zijn verhalen vertelt van vroeger. Een man met veel passie en vele mooie ervaringen. We zijn ontzettend blij en vereerd dat hij voor ons Diskodip Podcast #020 heeft gemaakt. Een housy podcast, met natuurlijk alleen maar vinyl. Genieten maar; enjoy! Check voor meer info over zijn gigs en zijn muziek zijn Facebook-pagina of Soundcloud. DJ Pure Facebook DJ Pure: https://www.facebook.com/djpureinternational/ Soundcloud DJ Pure: https://soundcloud.com/dj-pure-international
DISKODIP PODCAST #020 DJ Pure BY MAURICE VOGELS Peter Entjes, Peter Pure, of DJ Pure. Voor vele, terecht, een bekende naam. De medeoprichter van Planet Rose, ex-programmeur van Tresor en de man met een platencollectie waar je u tegen zegt, heeft veel betekend voor de scene. Ik sprak met hem over zijn DJ-carriere, zijn nieuwe liefde Is Burning, het begin van Planet Rose, zijn tijd als programmeur bij Tresor en zijn favoriete momenten.. Niet voor niets dat zijn artiestennaam DJ Pure is. Zo kan je Peter ook het beste omschrijven: puur. Niet alleen vanwege zijn platencollectie (tussen de 7000/8000 platen heeft hij thuis), maar ook de interactie die Peter zoekt tijdens een gig met het publiek. “Ik hou er ook totaal niet van om een set compleet voor te bereiden. Je moet juist interactie zoeken met het publiek; dat is het leuke eraan.” Vinyl is ook iets waar Peter alleen maar mee draait. “Ik heb zelfs (op een enkele keer na) nog nooit met CDJ’s gedraaid, maar daar gaat wel verandering in komen (helaas haha).” Peter staat namelijk met Is Burning tijdens de zomerfeesten bij Drift op de boot. “Helaas kan ik daar geen platenspelers gebruiken en moet ik wel platen gaan digitaliseren. Dat doe ik graag voor deze gelegenheid hoor.” Malligheid en gekkigheid DJ Pure is een naam die je steeds vaker ziet op Is Burning. Is Burning is het concept van Sandrien & Carlos Valdes wat ooit begonnen is in Trouw Amsterdam. “Sandrien ken ik al heel lang, ze heeft zelfs nog in de kelder gedraaid in De Plak. Ze vroeg me een keer of ik kwam draaien in de Cruquius (Amsterdam) en dat paste muzikaal en qua vibe super. Sowieso zijn 90% - 95% van de mensen die daar komen gay, en het zijn echt super leuke feesten. Het doet me eigenlijk denken aan de begin jaren ‘90: feestjes in Berlijn met veel malligheid en gekkigheid. Verkleed of juist niet gekleed. Het kan allemaal daar. Is Burning maakt dan ook niet de line-up bekend en mensen komen ook echt alleen voor de muziek. Geweldig.” Laten we beginnen bij het begin: waar komt Peter vandaan en hoe is hij begonnen met draaien? “Ik werkte begin jaren ‘80 in De Plak. Ik moest invallen voor iemand die ziek was en zo geschiedde. Ik ging steeds meer muziek kopen en steeds vaker draaien. Van het een kwam het ander; toen organiseerde we in samenwerking met Waaghals feestjes in Doornroosje. Haha dat was echt gekkenwerk: heel het pand onder de rook, super harde muziek, vuurspuwers; je noemt het maar en het was er. Nadat dit een succes bleek te zijn, besloten we om een avond voor alleen elektronische muziek te organiseren: Planet Rose was geboren.” “Planet Rose, een plek waar alles kan en alles mag” Inmiddels is Planet Rose de langstlopende clubavond in Nederland. Met helden als Daft Punk, Dave Clarke, Speedy J, Robert Hood, Jeff Mills en nog vele andere is het een gevestigd concept in Nederland. “Jeff Mills leerde ik in die tijd kennen door zijn Underground Resistance tour. We gingen naar verschillende plekken in Nederland waar zij stonden en zo leerde ik Jeff kennen. Wij wilden hem graag naar Nijmegen halen en hij kostte best veel geld voor die tijd. Maar toen hij eenmaal in Nijmegen bij ons arriveerde, was hij spontaan verliefd. Doornroosje deed hem veel aan zijn thuisbasis Detroit denken: een oud (school)gebouw zonder airco, vol graffiti, ergens in een woonwijk waarbij de sfeer zo fijn is en iedereen compleet losgaat. Sindsdien is hij jaarlijks teruggekomen.” Planet Rose, een plek voor hippies, hipsters, gays, studenten, gabbers. Een plek waar alles kan en (bijna) alles mag, waar je komt voor de muziek en voor de ervaring. “Dit was vroeger wel zo inderdaad. Maar het was niet vanaf dag een meteen aan hoor. Het duurde even voordat er steeds meer mensen kwamen. Dat kwam voornamelijk door de boekingen, maar zeker ook doordat het een plek was waar alles mogelijk was. Daarna ging het hard: het werd druk, het werd veel en het gebeurde vaak.” Planet Rose is sindsdien veel veranderd volgens Peter. “Het is wel steeds meer gestyled, maar dat is ook niet gek; voorheen was het voornamelijk een plek om veel te beuken en het tempo lag natuurlijk veel hoger in de jaren ’90. Tegenwoordig is er zoveel meer, of het nu deephouse, disco, trance is; het zijn genres die zijn ontstaan of weer terugkomen waar je rekening mee moet houden. Je ziet het nu ook in het nieuwe Doornroosje; Planet Rose is weer even opzoek naar haar identiteit.” Tresor Doordat Peter ook connecties had met Tresor, kon hij makkelijker DJ’s boeken voor Doornroosje. “Tresor heb ik 2,5 jaar geprogrammeerd. Van 2008 tot halverwege 2010.” Daarvoor was Peter werkzaam als directeur van Merleyn, maar doordat het onderdeel werd van Doornroosje kwam die functie te vervallen. “Dimitri (eigenaar Tresor) was in die tijd opzoek naar een programmeur en vroeg of ik dat misschien kon doen. Ik had wel al regelmatig gedraaid in Tresor en kende Dimitri al door het verleden. Dus zo gezegd, zo gedaan: ik werd programmeur van Tresor. De jaren toen ik voor Tresor werkte waren heftig, maar ook heel leuk en leerzaam. De mooiste ervaring (of hetgeen waar ik het meest trots op ben), is toch wel de boeking van Radio Soul Wax. Zij deden een tour in Europa rond de kerst. Alle zalen wilden die tour graag in huis hebben, maar zij hadden besloten maar een venue per land te doen. Ze hadden ontzettend veel eisen, maar niets was te gek voor me. Ik moest en zou ze bij ons hebben. Uiteindelijk Wij waren wij de gelukkige en het event was binnen 2 dagen uitverkocht. Alle bladen in Duitsland wilden erbij zijn en het was echt een geslaagde avond.” Na 2,5 jaar stopte Peter omdat zijn ouders ziek waren en besloot terug te komen naar Nederland. Inmiddels is Peter van alle markten thuis, als resident van Planet Rose of productieleider bij verschillende feesten in Berlijn. Zelfs een mooie remix op het label Ninja Tune heeft Peter gehad. “Haha hier zit wel een leuk verhaal aan; Ik was geboekt voor een avond in Paradiso. Ik moest ergens blijven pitten en kon bij de boeker blijven slapen. Ik kwam aan met mijn trolley en lenzendoosje en hij was helemaal weg van me door die release. Ik zei al tegen hem; kom morgenochtend maar terug als ik van de wc kom, ik stink ook gewoon net zoals ieder ander hoor.” Het geheim van producen is volgens Peter ook dat je er niet te lang mee bezig moet zijn. “Wij hadden altijd een regel: we hebben een pak sap en als die leeg is, dan is de track af. Alle hits zijn ook ontstaan binnen een uur, denk bijvoorbeeld aan The Bells, van Jeff Mills; ook een track die qua basic opzet binnen een uur gemaakt was.” “Tegenwoordig is er zoveel online, met platforms als Beatport, Bandcamp etc. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg. Dit ook een van de redenen dat ik liever met platen draai en ouderwets in een platenzaak naar nieuwe nummers zoek.” DJ Pure, een DJ van de oude garde, met een uitstekende muzieksmaak. Gefocust als dat hij altijd is tijdens een gig, zo graag hij zijn verhalen vertelt van vroeger. Een man met veel passie en vele mooie ervaringen. We zijn ontzettend blij en vereerd dat hij voor ons Diskodip Podcast #020 heeft gemaakt. Een housy podcast, met natuurlijk alleen maar vinyl. Genieten maar; enjoy! Check voor meer info over zijn gigs en zijn muziek zijn Facebook-pagina of Soundcloud. DJ Pure Facebook DJ Pure: https://www.facebook.com/djpureinternational/ Soundcloud DJ Pure: https://soundcloud.com/dj-pure-international
DISKODIP PODCAST #020 DJ Pure BY MAURICE VOGELS Peter Entjes, Peter Pure, of DJ Pure. Voor vele, terecht, een bekende naam. De medeoprichter van Planet Rose, ex-programmeur van Tresor en de man met een platencollectie waar je u tegen zegt, heeft veel betekend voor de scene. Ik sprak met hem over zijn DJ-carriere, zijn nieuwe liefde Is Burning, het begin van Planet Rose, zijn tijd als programmeur bij Tresor en zijn favoriete momenten.. Niet voor niets dat zijn artiestennaam DJ Pure is. Zo kan je Peter ook het beste omschrijven: puur. Niet alleen vanwege zijn platencollectie (tussen de 7000/8000 platen heeft hij thuis), maar ook de interactie die Peter zoekt tijdens een gig met het publiek. “Ik hou er ook totaal niet van om een set compleet voor te bereiden. Je moet juist interactie zoeken met het publiek; dat is het leuke eraan.” Vinyl is ook iets waar Peter alleen maar mee draait. “Ik heb zelfs (op een enkele keer na) nog nooit met CDJ’s gedraaid, maar daar gaat wel verandering in komen (helaas haha).” Peter staat namelijk met Is Burning tijdens de zomerfeesten bij Drift op de boot. “Helaas kan ik daar geen platenspelers gebruiken en moet ik wel platen gaan digitaliseren. Dat doe ik graag voor deze gelegenheid hoor.” Malligheid en gekkigheid DJ Pure is een naam die je steeds vaker ziet op Is Burning. Is Burning is het concept van Sandrien & Carlos Valdes wat ooit begonnen is in Trouw Amsterdam. “Sandrien ken ik al heel lang, ze heeft zelfs nog in de kelder gedraaid in De Plak. Ze vroeg me een keer of ik kwam draaien in de Cruquius (Amsterdam) en dat paste muzikaal en qua vibe super. Sowieso zijn 90% - 95% van de mensen die daar komen gay, en het zijn echt super leuke feesten. Het doet me eigenlijk denken aan de begin jaren ‘90: feestjes in Berlijn met veel malligheid en gekkigheid. Verkleed of juist niet gekleed. Het kan allemaal daar. Is Burning maakt dan ook niet de line-up bekend en mensen komen ook echt alleen voor de muziek. Geweldig.” Laten we beginnen bij het begin: waar komt Peter vandaan en hoe is hij begonnen met draaien? “Ik werkte begin jaren ‘80 in De Plak. Ik moest invallen voor iemand die ziek was en zo geschiedde. Ik ging steeds meer muziek kopen en steeds vaker draaien. Van het een kwam het ander; toen organiseerde we in samenwerking met Waaghals feestjes in Doornroosje. Haha dat was echt gekkenwerk: heel het pand onder de rook, super harde muziek, vuurspuwers; je noemt het maar en het was er. Nadat dit een succes bleek te zijn, besloten we om een avond voor alleen elektronische muziek te organiseren: Planet Rose was geboren.” “Planet Rose, een plek waar alles kan en alles mag” Inmiddels is Planet Rose de langstlopende clubavond in Nederland. Met helden als Daft Punk, Dave Clarke, Speedy J, Robert Hood, Jeff Mills en nog vele andere is het een gevestigd concept in Nederland. “Jeff Mills leerde ik in die tijd kennen door zijn Underground Resistance tour. We gingen naar verschillende plekken in Nederland waar zij stonden en zo leerde ik Jeff kennen. Wij wilden hem graag naar Nijmegen halen en hij kostte best veel geld voor die tijd. Maar toen hij eenmaal in Nijmegen bij ons arriveerde, was hij spontaan verliefd. Doornroosje deed hem veel aan zijn thuisbasis Detroit denken: een oud (school)gebouw zonder airco, vol graffiti, ergens in een woonwijk waarbij de sfeer zo fijn is en iedereen compleet losgaat. Sindsdien is hij jaarlijks teruggekomen.” Planet Rose, een plek voor hippies, hipsters, gays, studenten, gabbers. Een plek waar alles kan en (bijna) alles mag, waar je komt voor de muziek en voor de ervaring. “Dit was vroeger wel zo inderdaad. Maar het was niet vanaf dag een meteen aan hoor. Het duurde even voordat er steeds meer mensen kwamen. Dat kwam voornamelijk door de boekingen, maar zeker ook doordat het een plek was waar alles mogelijk was. Daarna ging het hard: het werd druk, het werd veel en het gebeurde vaak.” Planet Rose is sindsdien veel veranderd volgens Peter. “Het is wel steeds meer gestyled, maar dat is ook niet gek; voorheen was het voornamelijk een plek om veel te beuken en het tempo lag natuurlijk veel hoger in de jaren ’90. Tegenwoordig is er zoveel meer, of het nu deephouse, disco, trance is; het zijn genres die zijn ontstaan of weer terugkomen waar je rekening mee moet houden. Je ziet het nu ook in het nieuwe Doornroosje; Planet Rose is weer even opzoek naar haar identiteit.” Tresor Doordat Peter ook connecties had met Tresor, kon hij makkelijker DJ’s boeken voor Doornroosje. “Tresor heb ik 2,5 jaar geprogrammeerd. Van 2008 tot halverwege 2010.” Daarvoor was Peter werkzaam als directeur van Merleyn, maar doordat het onderdeel werd van Doornroosje kwam die functie te vervallen. “Dimitri (eigenaar Tresor) was in die tijd opzoek naar een programmeur en vroeg of ik dat misschien kon doen. Ik had wel al regelmatig gedraaid in Tresor en kende Dimitri al door het verleden. Dus zo gezegd, zo gedaan: ik werd programmeur van Tresor. De jaren toen ik voor Tresor werkte waren heftig, maar ook heel leuk en leerzaam. De mooiste ervaring (of hetgeen waar ik het meest trots op ben), is toch wel de boeking van Radio Soul Wax. Zij deden een tour in Europa rond de kerst. Alle zalen wilden die tour graag in huis hebben, maar zij hadden besloten maar een venue per land te doen. Ze hadden ontzettend veel eisen, maar niets was te gek voor me. Ik moest en zou ze bij ons hebben. Uiteindelijk Wij waren wij de gelukkige en het event was binnen 2 dagen uitverkocht. Alle bladen in Duitsland wilden erbij zijn en het was echt een geslaagde avond.” Na 2,5 jaar stopte Peter omdat zijn ouders ziek waren en besloot terug te komen naar Nederland. Inmiddels is Peter van alle markten thuis, als resident van Planet Rose of productieleider bij verschillende feesten in Berlijn. Zelfs een mooie remix op het label Ninja Tune heeft Peter gehad. “Haha hier zit wel een leuk verhaal aan; Ik was geboekt voor een avond in Paradiso. Ik moest ergens blijven pitten en kon bij de boeker blijven slapen. Ik kwam aan met mijn trolley en lenzendoosje en hij was helemaal weg van me door die release. Ik zei al tegen hem; kom morgenochtend maar terug als ik van de wc kom, ik stink ook gewoon net zoals ieder ander hoor.” Het geheim van producen is volgens Peter ook dat je er niet te lang mee bezig moet zijn. “Wij hadden altijd een regel: we hebben een pak sap en als die leeg is, dan is de track af. Alle hits zijn ook ontstaan binnen een uur, denk bijvoorbeeld aan The Bells, van Jeff Mills; ook een track die qua basic opzet binnen een uur gemaakt was.” “Tegenwoordig is er zoveel online, met platforms als Beatport, Bandcamp etc. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg. Dit ook een van de redenen dat ik liever met platen draai en ouderwets in een platenzaak naar nieuwe nummers zoek.” DJ Pure, een DJ van de oude garde, met een uitstekende muzieksmaak. Gefocust als dat hij altijd is tijdens een gig, zo graag hij zijn verhalen vertelt van vroeger. Een man met veel passie en vele mooie ervaringen. We zijn ontzettend blij en vereerd dat hij voor ons Diskodip Podcast #020 heeft gemaakt. Een housy podcast, met natuurlijk alleen maar vinyl. Genieten maar; enjoy! Check voor meer info over zijn gigs en zijn muziek zijn Facebook-pagina of Soundcloud. DJ Pure Facebook DJ Pure: https://www.facebook.com/djpureinternational/ Soundcloud DJ Pure: https://soundcloud.com/dj-pure-international